Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday, March 1, 2012

WATCH YOUR MOUTH!!!

Salam. Satu teguran bt sesiapa yg rasa dirinya penah berbuat perkara yg aku nak ckp nie.

Masa aku kecik2 dulu, mak aku selalu ckp, “Dikno, kat benua mana pun Dikno pegi, satu perkara je mak nak pesan. Jaga percakapan. (atau org moden sekarang ckp, jaga mulut tu!!!). selagi kita jaga adab n percakapan kita, insyaAllah, org lain bleh terima kita seadanya kita”.

Ha!!! Tu pesan mak aku kat aku masa aku mula2 masuk asrama kat teknik dulu. Dan yg tu jugak la yg aku sematkan dalam diri aku smpai skarang...

Tapi, sejak aku makin jauh tinggalkan rumah, macam2 perkara yg aku dgr! 

Kalau mak aku penah ckp mcm 2 kat aku dulu, xkanla mak korang x penah cakap mcm tu jgak kat korang???

Kenapa masih ada mulut yg LANCAR meluahkan perkataan yg memang pantang aku dgr!

Aku sedarla bkan kene kat batang idung aku, tapi yg ko ckp tu membe baik aku kot!!! Agak2 la bahasa ko tu. Aku yg x kene pun panas je dgn ko, apatah lagi membe aku yg ko kenekan!!!
Benda kecik je kot, apasal bleh kluar perkataan2 x elok tu????!!!!!!!!!!

Kita org Melayu. Bkn Amerika atau Korea.. even diorang pun ada budi bahasa, apatah lagi bangsa kita yg memang kaya dgn BUDI BAHASA.

Kpd yg berkenaan, muhasabahlah diri anda. Aku bkn marah smpai nak pg cabai mulut ko tu, tp aku kecewa sebab ni first time aku jumpa keadaan macam nie... selama nie mana2 aku pg aku x pnh jumpa. Btol kata org sekeliling, lagi jauh kita melangkah, lagi banyak yg kita akan teroka..

*seriously aku ingatkan zaman sekarang yg makin kuat dgn pedoman BUDI BAHASA dah xde dah hal2 macam nie, tapi makin menjadi2 plak perangai org Melayu kita yg x pandai nak jaga adab2 berbicara.

*kpd teman aku yg terkena, bersabarlah wahai sayangku, nanti kata2 die akan memakan diri die sendiri jgak... tabahlah wahai teman..

Wassalam... 

No comments:

Post a Comment